Stowarzyszenie KOSTROMA od samego początku istnienia stawiało sobie za cel przejrzystość i jawność naszych działań. Ostatnio nawiązaliśmy kontakt z Siecią Obywatelską WatchDog. O efektach tego kontaktu będziecie mogli przeczytać już niedługo na naszej stronie w związku z przygotowaniem do realizacji naszego nowego projektu.
Właściwie wszystkie przejawy kontroli obywatelskiej są możliwe dzięki konstytucyjnej zasadzie jawności. Sposobem na realizację tej zasady jest prawo do informacji publicznej. Informacje publiczne to:
„Informacje wytworzone przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne oraz inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym (komunalnym lub Skarbu Państwa), jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone” (wyrok NSA z dnia 30 października 2002 r., II SA 181/02).
Historia naszych działań w imię poprawy jawności i funkcjonalności urzędów w regionie:
- Poprawa dostępności stron internetowych Urzędu Miasta w Suwałkach i jednostek mu podległych – pismo wychodzące
- Poprawa funkcjonalności Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta w Suwałkach – pismo wychodzące
- Informacje o działalności społecznych rad funkcjonujących przy Prezydencie Miasta Suwałki – pismo wychodzące
- Odpowiedź na wniosek w sprawie upublicznienia informacji odnośnie funkcjonowania rad społecznych działających w Suwałkach – pismo przychodzące
- Odpowiedź na wnioski odnośnie funkcjonowania BIP UM Suwałki oraz dostępności stron dla osób niepełnosprawnych – pismo przychodzące
- PFRON w Urzędzie Miasta w Suwałkach
Podstawa prawna naszych wystąpień:
Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168, ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r.
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO
Rozdział 3 Wnioski
Art. 241.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.